Dagens WTF: Konservativ Ungdom edition

En af denne blogs faste features er Dagens WTF; Dagens ‘What The Fuck’.

Hvem er Rune Kristensen?

Rune Kristensen er Landsformand for Konservativ Ungdom, og regelmæssig bidragyder på det iøvrigt anbefalesværdige nyhedssite 180grader.

Hvad har Rune Kristensen gjort?

Rune Kristensen er nået frem til den konklusion at 80% af en ikke specificeret størrelse hader Konservativ Ungdom. Eller som han udtrykker det i overskriften på hans seneste artikel: 80% hader Konservativ Ungdom.

Den omstændighed at Konservativ Ungdom er forhadt af 80% – 80% af hvad? – får Rune Kristensen til at stille en række spørgsmål vedrørende årsagerne til dette had:

Måske fordi vi er kapitalister, der satser på ambitiøse mennesker?
Måske fordi vi er konservative, der tør prioritere og tage noget fra nogen? …
Måske fordi vi har det fedeste uddannelsesforløb, de bedste fester, de flotteste fyre, de lækreste piger eller måske fordi vi er lidt sejere end de andre ungdomsorganisationer?

En tilståelse: Jeg hader Konservativ Ungdom

Jeg hader dem ikke for deres kapitalisme, konservatisme, deres flotte fyre, deres lækre piger eller fordi at de – og dette er tilsyneladende ubestrideligt – er lidt sejere end de andre ungdomsorganisationer. Jeg hader dem heller ikke fordi at jeg har den ringeste form for modvilje mod Konservativ Ungdom. Rent faktisk, så var jeg ikke engang klar over at jeg hadede Konservativ Ungdom indtil jeg for nyligt klikkede ind på deres nye kampagne-site:

Picture 2

Vil du mere? Ja tak, jeg vil mere… Nej tak, jeg hader KU

*****

Så hvis jeg ikke vil mere, så er det fordi at jeg hader Konservativ Ungdom.

WHAT THE FUCK!?!

*****

Konklusion:

Der er en uheldig tendens i den danske debat til at alle ønsker at positionere sig selv som outsidere, forfulgte, ringeagtede dissidenter. Der er en uheldig tendens til at individer, grupper og organisationer dyrker offerfetichisme, og prøver at legitimere sig selv ved henvisning til at de er et ildeset randfænomen (kunstnere, Brøndby-fans, og Dansk Folkeparti excellerer i denne diciplin). En tendens, som jeg mener passende kan beskrives med ordet offer-fetichisme, og som Frederik Stjernfelt og Søren Ulrik Thomsen kalder “negativ opbyggelighed” i en essay-samling fra 2005.

Newsflash til Rune Kristensen:

  • Konservativ Ungdom er en ekstremt succesfuld organisation med et utal af samarbejdspartnere og leverandører, som tilsammen dækker det meste af det politiske spektrum og det danske erhvervsliv.
  • Konservativ Ungdom er desuden ungdomsafdeling for Det Konservative Folkeparti. Jeres er riget og magten og æren i al evighed (eller i det mindste frem til næste folketingsvalg).
  • Der foretages regelmæssigt meningsmålinger, som bekræfter at ca. halvdelen af befolkningen ønsker at jeres moderorganisation skal skrive de regler, som alle danske borgere er forpligtede på.

Kære Rune

Hvordan er du nogensinde endt med at tro på at hyper-succesfulde Konservativ Ungdom er en forhadt organisation?

Hvordan er du nogensinde endt med den idé at det er intellektuelt og åndeligt legitimt at tolke manglende interesse for Konservativ Ungdom, som en aktiv tilkendegivelse af had mod jeres organisation?

Se også:

Fremragende kronik i Politiken om emnet

10 Comments so far »

  1. Superman said,

    Wrote on February 3, 2010 @ 20:22

    “En tendens, som jeg mener passende kan beskrives med ordet offer-fetichisme,”

    Enig. Det er et trættende træk ved den moderne kultur. Jeg kan varmt anbefale historikeren Henrik Jensens “Ofrets århundrede” hvor han netop fokuserer på dette fænomen, og hvor det kommer fra. Med andre ord, hans udlægning af Europas mentalitetshistorie siden 1.verdenskrig som han og mange andre betragter som skelsættende i den henseende.

    “.. og som Frederik Stjernfelt og Søren Ulrik Thomsen kalder “negativ opbyggelighed””

    De to har bestemt skrevet en læseværdig lille essay-samling, men jeg er ikke overbevidst om det er offerkulturen de henviser til med deres begreb. Men det er efterhånden lang tid siden jeg læste den, så måske husker jeg forkert, og jeg vil ikke afvise at et eller flere essays også er inde på offerrollen.

  2. bohemianrhapsody said,

    Wrote on February 3, 2010 @ 20:32

    @ Superman:

    M.h.t. Stjernfelt og Thomsen, så har du nok ret. Det handlede mere om det beslægtede fænomen med at dyrke oprøren og outsider-rollen:

    For debatøren, der vil høres, for tænkeren, der vil markere sig, og for kunstneren, der vil anerkendes, er det blevet vigtigt at fremstå som om han står udenfor.

    Allerhelst er han direkte udstødt af The Establishment, hvor det tidligere omvendt var afgørende netop at kunne henvise til sin høje status, sin autoritet og sin magt.

    Hvis vi tager de to begreber, og bruger dem som praktiske redskaber, så er de sikkert anvendelige på omtrent de samme situationer, men jeg anerkender en forskel (bl.a. den forskel at Stjernfelt og Thomsen rent faktisk definerer deres begreb før de begynder at anvende det). Jeg havde nok bare let ved Stjernfelt-associationer, hvilket du vil få en forklaring på, hvis du følger denne blog et par uger endnu.

  3. Ras said,

    Wrote on February 4, 2010 @ 03:14

    Hej William,

    Godt indlæg her!
    Og jeg vil gentage mit link fra 180Grader: http://politiken.dk/debat/kroniker/article892763.ece
    der viser, at du absolut ikke er ene om kritikken af offer-fetichismen.

  4. Rune Kristensen said,

    Wrote on February 9, 2010 @ 15:48

    Jeg er glad for, at du mener, at Konservativ Ungdom er en succesfuld organisation – vi gør også vores bedste.

    Desværre er der mange – især venstreorienterede, der har fordomme og på denne baggrund hader KU.

    /Rune, KU

  5. Århusianer said,

    Wrote on February 9, 2010 @ 18:36

    @Rune Kristensen
    Er “had” ikke et lidt voldsomt udtryk?

    Jeg er ikke enig med KU i ret meget, det sker dog engang imellem. Men derfra og til at hade KU? Der er vel bare tale om politisk uenighed.

    Er der mange unge konservative der hader venstrefløjens ungdomsafdelinger?

  6. Århusianer said,

    Wrote on February 9, 2010 @ 20:02

    Off topic :

    Mht. at hade andre, så skal du (William) næsten lige huske at tjekke tilbage under indlægget omkring Kim’s episode i weekenden på Uriasposten. Mackety har lige overgået nærmest alt og alle i den kategori. Jeg troede jeg havde set alt fra den fløj, men de overrasker gang på gang :-)

  7. bohemianrhapsody said,

    Wrote on February 9, 2010 @ 20:23

    @ Århusianer:


    Psykopat, retarderet, socialist…
    Jeg er ingen af delene, men det får ikke Mackety til at holde sig tilbage. Når det så er sagt:

    Det er set langt værre, end Macketys seneste indlæg. Både på Uriasposten, og i venstreorienterede fora. Per19gryn får jo Macketys seneste indlæg til at se engleblidt ud. Jeg tror at web-debat har karakter af catharsis for mange deltagere, og så begynder afmagtsfølelsen, vreden, kontroltabbet m.m. at tale. Det er ærgeligt at individerne bag visse signaturer (som f.eks. Mackety) ikke har etik nok til at gennemgå deres renselses-ritualer uden at smæde personer, men som Humleridderne engang sang: Sådan er det bare, sådan er det bare… Sådan er det bare, du er en so.

  8. Århusianer said,

    Wrote on February 9, 2010 @ 20:45

    Jeg synes faktisk ikke Pers sprogbrug og generel had imod anderledes tænkende kommer op på det niveau Mackety viser i pågældende indlæg.

    Når Pers indlæg så alligevel er værre er det fordi han er en offentlig person, og endda har forsøgt at stille op for et politisk parti. Mackety er derimod bare en anonym person der skriver på nettet.

    Det er kun glædeligt hvis Enhedslisten smider Per Jensen ud.

    Men ja, ellers er jeg ret enig i karateristik af net-debat. Sommetider spørger man sgu sig selv hvorfor man overhovedet gider. Men et eller andet får man jo nok ud af det :-)

  9. bohemianrhapsody said,

    Wrote on February 10, 2010 @ 01:16

    @ Århusianer, du skriver: Men ja, ellers er jeg ret enig i karateristik af net-debat.

    ‘Nuff said!

  10. Superman said,

    Wrote on February 10, 2010 @ 14:16

    @ Århusianer
    “Det er kun glædeligt hvis Enhedslisten smider Per Jensen ud.”

    Enig. Men det er jo ikke kun et spørgsmål om “glædeligt”. Det må også være et spørgsmål om at det bør være forventeligt at et politisk parti smider en sådan fyr ud og vel sågar en pligt for partiet hvis det stadigt vil foregive at være indenfor det demokratiske fællesskab.

    Det er noget sværere at have tålmodighed med et parti der kan rumme den slags, end det er at rumme at anonyme internetdebattører har en grov, hadefuld og endda truende tone i fuldstændigt uforpligtende dabatfora hvor enhver kan kaste hit-and-run kommentarer, udgive sig for andre, ønske at provokere mest muligt, afspore debatten eller for den sags skyld blot kaste med lort.

Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Comment

Name: (Required)

E-mail: (Required)

Website:

Comment: