Undskyldning for hvad?
Politikens politiske kommentator Peter Mogensen har begået en kommentar; ‘Foghs kandidatur hænger i en tynd tråd’.
Kommentarens tese er at det er tyrkernes værk at Fogh endnu ikke er blevet udnævnt til NATO’s næste generalsekretær. Tyrkerne har et problem med Foghs rolle i karikatur-krisen, og det er svært at modargumentere tyrkerne fordi…
Problemet er, at Tyrkerne blot kan sige, at det eneste som de ønsker er en undskyldning. Med andre ord ønsker de ikke noget fysisk, finansielt eller andet, blot en undskyldning. Den kan Fogh af gode grunde ikke give af indenrigspolitiske grunde.
Det afføder så det spørgsmål som udgør min overskrift:
EN UNDSKYLDNING FOR HVAD???
Skal han undskylde for at være statsminister i et land med ytringsfrihed?
Skal han undskylde for at være statsminister i et land med gode, sunde traditioner for at gøre grin med autoriteter?
Skal han undskylde for at være statsminister i et land, hvor man ikke har ret til ikke at blive fornærmet?
Eller er det – endnu engang – den der med at det var uhøfligt af Fogh at afvise de muslimske ambassadører?
Ja, Fogh var uhøflig… og hvad så?
Hvorfor er der ikke nogen der påpeger, hvor knaldhamrende uhøfligt det er at bede om en statsministers tid, så man kan diskutere emner der INTET har med hans embedsudførelse at gøre? Der er en grund til at statsministeren ikke konstant sidder i møder med ambassadører uden et egentligt ærinde eller lille Bo som synes at det er dumt at man skal gå i skole.
Konklusion: Hvad er det egentlig at Peter Mogensen tror at tyrkerne vil bede om en undskyldning for? …og hvad menes der med at Fogh ikke kan give en undskyldning ‘af indenrigspolitiske årsager’?
Den eneste grund til at Fogh ikke kan give en undskyldning er at der ikke er noget at undskylde for. Slut, punktum, finale og ’så fat det dog…’
Ahmad Nahas said,
Wrote on April 4, 2009 @ 03:40
er du fornærmet nu???
DU skal undskyld hvis du fornærmer din nabo og det er ikk meningen.
Du skal undskyld hvis du har pisset på mange menneskers følelser.
Du kan kalde det ytringsfrihed som selvforsvar, andre kan kalde det idiotiske handlinger som skader mere end de gavner.
imellemtiden, så skal du finde dig i at tyrkerne fornærmer dig med ytre sig frit.
Fogh skal nok klare sig lille ven.
stig said,
Wrote on April 4, 2009 @ 05:09
“Du skal undskyld hvis du har pisset på mange menneskers følelser”
Hvem skal det – Anders Fogh?
Hvorfor skal han dog det – hvis der er nogen (og det er der ikke; vi snakker igen om ytringsfrihed) der skal “undskylde” må det da være JPs chefredaktør!
Var det ikke bedre du smuttede til Tyrkiet når du åbenbart har så svært ved at acceptere vi har lov til at sige vores mening i dette land; uden vi skal piskes eller fængsles på den baggrund
Husk vi lever i et åben demokrati; ikke et diktatur!
Anders Fogh har ikke ret eller bemyndigelse til at undskylde for de tegninger – PUNKTUM!
bohemianrhapsody said,
Wrote on April 4, 2009 @ 07:32
@ Ahmad; Nej, jeg er ikke fornærmet – jeg er bare uenig. Der er forskel.
Som Stig rigtigt skriver: Anders Fogh har ikke ret eller bemyndigelse til at undskylde for de tegninger.
…og tegningerne er intet at undskylde for. Der blev nemlig ikke pisset på mange menneskers følelser, som du så poetisk formulerer det. Der blev pisset på en mytisk figur og nogle tilknyttede metafysiske overvejelser. Ulykkeligvis var der nogle muslimer som valgte at kaste sig ind under strålen, og de blev følgeligt våde.
Det bør hverken tegnerne, redaktionen eller statsministeren føle et medansvar for.
Fulden Sørensen said,
Wrote on April 4, 2009 @ 08:50
Hvor er Ærlighed og Empati
Nato er en sikkerhedsorganisation for medlemslandene.. og Tyrkiet er medlem af den.. Sagen er den at Tyrkiet bliver angrebet af terrororganisation PKK ( som ses sådan af NATO EU og USA ). Dog et af nato medlemmerne og dens statsminister tillader PKK at oprette en TV base i sit land.. Denne tv talerør for PKK Det ved enhver idiot. Er det ok ? Er det sådan Fogh vil arbejde for medlemslandenes sikkerhed. Er der nogen der kan svare på. hvordan vil Danmark reagere i samme situation, hvor hvis Hizbuttahrir eller Al qaida har en tv i Tyrkiet og den sender på danske sprog udsendelser til dagligt til danske muslimer med henblik på at opfordre dem til at angribe landet ? Det er netop det ROJ tv gør overfor Tyrkiet …
Cykelsmeden said,
Wrote on April 4, 2009 @ 08:53
En anden blog, der kalder sig ‘Ydmyghed’, har også den der med, at hele muhammedkrisen skyldes, at Fogh ikke tog det der møde med de muslimske ambassadører. Det er da tankevækkende, at hele krisen skyldes en flok fornærmede muslimske ambassadører. Det siger da noget om disse!
Peder Jensen said,
Wrote on April 4, 2009 @ 09:12
Spørgsmål er om Fogh skal undskylde, det er nok vanskeligt at undskylde for sin inkompetence!
Hans magtliderlighed gør ham direkte uegnet som enhver topchef også for Danmark.
En plads på bænken mistænkt for krigsforbrydelser i Irak og hans støtte til zionisternes overgreb på Gaza.
Må bare håbe at Tyrkiet holder fast og stopper Fogh.
sergein said,
Wrote on April 4, 2009 @ 09:17
laughing my ass off: “EN UNDSKYLDNING FOR HVAD???”
fatter ikke en brik….men rolig bohemien, De står ikke alene….
mogensen har skrevet en sandhed:
“For det fjerde har Tyrkiet som sagt en pointe. Fogh har skovlet ind af indenrigspolitiske point på Muhammedsagen. Og været hård i filten når det kom til de mindste indrømmelser. Får og bukke igen. Det er ikke glemt nogen steder i det muslimske samfund”
Fogh har aldrig gået glip af en enkelt mulighed at “pander” til det virulent dansk etnoracisme ved at spil det “vi hader muslimer” kort – med fremragende succes herhjemme. Sådan vil den danske folket bare ha’, igen og igen of igen. Og “muhammad tegning” sagen var simpelthen bare en kapital i den folkelig vi-hader-muslim (og alle andre fremmed) eternal historie og aldrig har haft noget som helst at gøre med ytringsfrihed. The key to domestic political success. Men hvad er måske helt normalt i lille danmark vil være -og er -betegnet som grim og udlækkert racisme i andre land på verdenskort. Bordet fanger jo. Held og lykke fogh, men hvis fogh endelig få stilling så vil han være alvorlig svækket. Virkelighed er et verden har ikke brug for flere Bush klone lig nu. Og det er hvad Fogh har baseret hans internationalt kareer planner på.
bohemianrhapsody said,
Wrote on April 4, 2009 @ 09:46
Et par løse kommentarer før jeg spurter ud af døren i et anfald af pligtopfyldese induceret af dagens påtrængende ærinder:
* ROJ TV; de er ikke fundet skyldige i brud på dansk lovgivning, og bør derfor operere frit. Har Fulden Sørensen beviser for sine anklager, så foreslår jeg at han melder ROJ TV til det danske politi.
* Ja, gu’ er det tankevækkende at hele krisen påstås at skyldes et par fornærmede ambassadører. Hvem sagde syndebuk?
* Men vil NATO’s generalsekretær ikke pr. definition være et magtliderligt menneske? Hvad fanden skulle ellers drive folk så langt ud at de opsøger en karriere i det utaknemmelige fag politik?
* Krigsforbrydelser i Irak? Krig er ikke pr. definition en krigsforbrydelse, og jeg er ikke bekendt med at ‘vi’ har begået krigsforbrydelser. Jeg har selv skiftet holdning til den krig så mange gange at jeg ikke skal kloge mig i om den var berettiget.
* Anklaget for at støtte Israel? Anklage ham for at støtte det eneste land i Mellemøsten, som anerkender muslimers ret til at organisere sig i partier, vie en partner af eget køn, sige hvad de vil, læse hvad de vil, adoptere uanset livspartners køn, konvertere til andre religioner, konvertere tilbage til Islam igen (om de så lyster) osv. Israel er om nogen Mellemøstens store beskytter af muslimers rettigheder, og vores Israel-støtte burde varme tyrkernes hjerter.
* Har Israel begået overgreb? Ja, mon ikke… Men Israel skal operere i et felt, hvor et skridt for lidt koster egne menneskeliv og et skridt for meget koster uskyldige menneskeliv på den anden side. Israel har mistet deres egne børn i situationer, hvor de tog et skridt for lidt. Israel har kostet andre børns liv, når de tog et skridt for meget. Israel opererer i et ekstremt svært felt, og ja; de begår forbrydelser under disse operationer. Det har jeg ikke forudsætningerne for at dømme så hårdt som du sikkert gør.
* Muslimer er ikke en race, lad os få racisme-kortet tilbage i skuffen.
* Danskerne hader ikke muslimer (eller etnikere for den sags skyld). Danskerne har modvilje mod specifik adfærd, og har generelt intet problem med at finde en muslim knuselskelige, hvis muslimens adfærd er knuselskelig. Jf. bl.a. Naser Khader.
* Fogh er ikke en Bush-klon. Hvis han var det, så var han allerede generalsekretær. Bush er Vestens ubestridte mester i Islam-apologi.
…og med disse sporadiske ord;
I’m outta here
Morten said,
Wrote on April 4, 2009 @ 09:55
Ytringsfrihed mig her og der i røven. Det handler om diplomati: Fogh ydmygede jo en hel masse mennesker ved ikke engang at gide at tage problemet seriøst dengang under Muhammedkrisen. Ligesom VKO regeringen som helhed kørte han den her stil med ansvarsfralæggelse – “der er ikke noget at komme efter”. Nej, der var faktisk ikke noget at komme efter, men det var ikke i Danmarks bedste interesse, det han gjorde. Imho er Fogh et fjols – en bureaukrat der udelukkende har overlevet på sine spindoktorers evne til at styre debatten, og mediernes manglende evne til at tryne dem.
Sebastian said,
Wrote on April 4, 2009 @ 13:08
Stik din egen ytringsfrihed op i din egen røv Morten!
At slikke islamiske despoters lakajer i røven, er krysteragtigt og uansvarligt.
Du må virkelig have en grim smag i munden…
AagePK said,
Wrote on April 4, 2009 @ 15:47
Fogh er, var og forbliver et fjols, uanset hvad.
Han skulle på eget initiativ have indkaldt til et offentligt møde med ambassadørerne og offentligt sige:” Der er absolut intet at undskylde for, vi har ytringsfrihed, er nogen gået over stregen har vi domstolene, og dermed basta!”
Men udover at være et fjols er Fogh også en tøsedreng, der holder sig langt væk, når der er optræk til ballade, som han ikke kan lade andre tage sig af. Således sket, hver gang en af hans ministre har haft fingrene i kagedåsen, eller præsteret en ikke-reform (kommunal-,politi-, retskreds- eller skatte-ikke-reform).
Man fødes ikke som muslim, ellers var det vel ikke nødvendigt med en omskæring, vel, Ahmad, Fulden, og hvem der ellers blander religion og rascisme sammen. ALTSÅ ER DET RASCISME , HVIS MAN KALDER RELIGIONSKRITIK RASCISME!! Og Fulden, hvis enhver idiot ved, at ROJ er PKK-styret, og jeg ikke ved det, så er det ikke mig, der er idioten, vel? Og til alle muslimer og deres apologeter: når en muslim 5 gange om dagen udtaler:” Der findes kun en gud”, hvor mange milliarder pisser han så på? Eller:”Gud er større” End hvem? Hvor mange er der så tilbage, som denne muslim IKKE har pisset på? Hvorfor, tror I, har man nærmest opgivet Durban II? Fordi det ville ramme muslimer og deres kristne apologeter lige i nakken og forbyde muezziner verden over at kalde til bøn efter den gamle opskrift. For det ville ikke bare fornærme Buddhisters, kristnes, animisters og andres religiøse følelser( min kat tror f.eks. på den Store Mis), men det er også en hån mod ethvert intelligent menneske.
Fulden sorensen said,
Wrote on April 6, 2009 @ 11:21
bohemianrhapsody.. der må være grænse for dobbeltstandarder..
1- ROJ tv er lukket i England. Belgium og Tyskland via domstolsafgørelser pga. den er talerør for PKK.
2- Israel som trods mange FN resulutioner besat et land og er besættelsesmagt.. Den har ret til at forsvarer mod “terrorister” men Tyrkiet som et legitimt stat siden 1071 i anatolien skal ikke forsvare sig mod terror angreb på sin suværenitet.. kan du svare på det ?
3- Som Nato medlem befinder Tyrkiet side om side med danske soldater i afghanistan for at bekæmpe Al qaida men samme Danmark give husly til terrorbaser rettet mod Tyrkiet.. Er det ytringsfrihed.. ? Hvad vil du gøre hvis tyrkiet gøre det samme overfor danmark
4. En retsstat som Danmark – som man siger.. Hvad vil du sige hvis ROJ tv bliver lukket indenfor 6 mdr.. ? det har Anders Fogh lovet til OBAMA og GUL .. Er det sådan retsstaten fungerer .. ?
Der må være grænse for subjektivitet og usaglighed..
AagePK said,
Wrote on April 6, 2009 @ 20:44
Subjektivitet og usaglighed regerer, hvor religionen fører ordet.
Fulden Sørensen said,
Wrote on April 6, 2009 @ 21:13
Aagepk
Helt enig.