Baggrund til ‘Taleban Vil Dræbe Skolepiger’
I 1997 besøgte jeg Swat Valley i det nordlige Pakistan (lang og for almenheden uinteressant historie). Jeg så ingen kvinder, mens jeg var der. Tag det udsagn bogstaveligt: Jeg så ingen kvinder, mens jeg var der. De må have været indendørs hele tiden. Jeg var 21 år gammel og spekulerede dengang ikke dybere over, hvorfor, hvordan og hvorledes…
I dag kan Politiken fortælle at en Taleban-leder fra Swat Valley har advaret de lokale om at sende deres pigebørn i skole. Han bruger ordene:
I har indtil 15. januar til at få stoppet jeres pigers skolegang. Hvis I ikke tager denne advarsel alvorligt, vil vi slå disse piger ihjel… …vi vil også advare skoler mod at indskrive kvindelige elever, ellers vil vi sprænge deres bygninger i luften.
Hele artiklen kan læses her. Jeg bringer her et billede af nogen pakistanske skolepiger, som (forhåbentligt) intet har med sagen at gøre. Jeg har brug for et sådant billede for at forstå at Taliban-lederen ikke bare snakker om abstrakt teori. Jeg har brug for et sådant billede for at tilføje dybder til min oplevelse af hvor seriøst fucked up det her er.
HVAD FANDEN FÅR FOLK TIL AT DRÆBE PIGER SOM DEM PÅ BILLEDET BARE FORDI DE GÅR I SKOLE?
Jeg har et bud på svaret. Faste læsere af bloggen ved godt, hvad der kommer nu. Men til ære for… Nej, til oplysning for nye læsere, og som ventil for min afmagts-følelse, så bringer jeg her en genudsendelse fra et tidligere indlæg i Koran Bloggen. Det oprindelige indlæg kan læses i sin helhed her. Det er meningen at indlægget skal kaste lys over det kvindesyn som danner grundlag for truslerne.
SURA 4, AL-NISA, KVINDERNE:
Sura 4 ‘al-Nisa’ (som betyder ‘Kvinderne’) giver os det første detaljerede indblik i Koranens syn på kvinder, og lad mig lege lidt med formattet og præsentere en Top 8 over kvinde-fjendske udsag i de første 34 verseliner af al-Nisa:
8. GIFTE MÆND GÅR TIL LUDERE, VERSELINIE 24:
‘Derudover er det jer tilladt med jeres formue at tragte efter de kvinder, I vil, som ærbare mænd, uden at begå utugt. For den nydelse i opnår med dem, skal I betale dem deres pligtige beløb!
Dette henviser til Nikah mut’ah, midlertidige ægteskaber, dvs. prostitution. Gud har altså valgt at åbenbare, at der okay for en gift mand at gå til en luder, og det regnes ikke for utugt. Hvis bare Koranen specificerede at Gud var ligeså tolerant overfor kvinder og de gigoloer de måtte begære, så var det blot simpel hedonisme. I stedet er det simpel foragt for ægteskabet, foragt for implikationerne af ens valg af livspartner.
7. FLERKONERI, VERSELINIE 3:
‘…gift jer med de kvinder, I finder for godt: To, tre eller fire. Hvis I er bange for ikke at kunne behandle dem ligeligt, så kun med én…’
Det forkastelige er ikke så meget flerkoneriet, men det er ‘I finder for godt’-linien og ‘Hvis I er bange for’-linien. Koranen henvender sig til mænd. Er det kun mænd som skal finde det godt? Er det kun mænds bekymring vedr. lige behandling af hustruerne, som er interessant? Tilsyneladende er svaret på de to spørgsmål ‘ja’.
6. KVINDER OG ARVEREGLER, VERSELINIE 11:
I forbindelse med redegørelse for arveregler: ‘Gud pålægger jer for jeres børn: En af hankøn skal have samme lod som to af hunkøn.’
Kvinder arver altså ikke det samme som mænd, til gengæld kan kvinder gå i arv, jf. nedenstående:
5. KVINDER SOM ARVEGODS, VERSELINIE 19, PART 1:
‘I, der tror! Det er jer ikke tilladt at modtage kvinder i arv mod deres vilje.’
Jeg hverken kan eller vil være begejstret for ‘mod deres vilje’-afslutningen, når afslutningen nødvendiggøres af det forhold, at der er situationer, hvor det er ret og rimeligt at arve et andet menneske!
4. GUDS ÅBENBARER AT MAN MÅ SLÅ SIN KONE, VERSELINIE 34:
‘De, fra hvem I frygter genstridghed, skal I formane, lade alene i sengen og slå.’
Ondt: Vi har mænd der gifter sig med flere koner, ser ludere og lader kvinder gå i arv, og disse mænd forventes en kvinde at være lydig overfor.
Værre: Gud har åbenbaret at disse mænd må slå deres koner.
Værst: Kvinderne kan intet gøre for at forhindre slag. Bemærk at mændene ikke kun må slå i tilfælde af ulydighed. Han må slå hvis han frygter ulydighed. Han må lave et pre-emptive strike mod ulydighed. Med den rette mand (det vil altså sige, den helt forkerte mand), så er kvinden chanceløs.
Og for at gøre absurd værre, så vil vi senere vende tilbage til verselinie 34, som indeholder værre kvindefjendskhed end det overfor citerede.
3. HUSARREST PÅ LIVSTID FOR UTUGT, VERSELINIE 15:
‘Hvis nogle af jeres kvinder begår utugt, lad da fire blandt jer vidne mod dem! Hvis de vil vidne, hold da kvinderne indendørs, indtil døden kalder dem bort, eller Gud viser dem en udvej.’
Er det Koranens måde at håndtere utroskab på? Hvad er der nu galt med et enkelt skruphysterisk raseri-anfald og en bitter skilsmisse? Udover at straffen er barbarisk, så er dens præmis også en rettigheds-tankegang, som ingen plads har i en relation mellem mennesker. Som Sting sang: ‘If you love somebody, set them free…’
2. KVINDER SOM EJENDOM, VERSELINIE 25:
‘De af jer, der ikke har råd til at gifte jer med ærbare, troende kvinder, lad dem gifte sig med nogle blandt jeres troende piger, som I ejer som slavinder.’
Ejer som slavinder? Ejer som slavinder??? Vi snakker om et menneske født med en umistelig ret til at søge lykken i sit eget liv. Som nu er ejendom. Som nu er ejendom, som skal giftes. Som nu er ejendom, som skal giftes med en mand, som har ret til flere koner, at gå til ludere, at slå sin kone og give hende husarrest på livstid, hvis kvinden med sine umistelige frihedsrettigheder får den indlysende idé at opsøge lykken med en anden mand.
1. DET MÅTTE JO KOMME, VERSELINIE 34:
‘Mænd står over kvinder, fordi Gud har givet nogle fortrin frem for andre, og fordi de har givet ud af deres ejendom.’
Fordi de giver ud af deres ejendom? Ja, det tror sgu’ da pokker, de har langt mere ejendom end kvinderne… Men egentlig er ‘mænd står over kvinder’-konstateringen blot en formel bekræftelse af et budskab, som står bøjet i neon-rør mellem linierne i Koranen. Alene det faktum at Gud i hans åbenbaring har valgt at henvende sig udelukkende til mænd siger alt om kønsligestilling i Koranen.
HVAD HAR DET SÅ MED TALIBAN AT GØRE?
I min Koran-blogging er jeg endnu ikke stødt på noget der retfærdiggør mord på skolepiger. Men Islam er baseret på en bog, hvor Gud angiveligt åbenbarer at mænd er mere værd end kvinder, mænd må være kvinder utro, mænd må slå på kvinder, mænd må eje kvinder, mænd må arve kvinder, og mænd må spærre kvinder inde på livstid. Kunne det tænkes at der var en sammenhæng mellem det kvindesyn og den kolde og afstumpede trussel mod pigernes skolegang?
Eller et endnu mere afslørende spørgsmål: Er det overhovedet tænkeligt at der ikke er en sammenhæng mellem Koranens kvindesyn og truslerne mod pigernes skolegang? Er der nogen som seriøst vil argumentere for at det ikke har noget med Islam at gøre?
Denne post bliver opdateret snaest med mine svar til Ranghilds kommentarer til det oprindelige indlæg. Koran Bloggen vender tilbage med et sprit-nyt indlæg i løbet af weekenden.
EDIT: JEG ER DYBT BEÆRET…
Denne sag har også fået opmærksomhed i svenske medier, og en svensk blogger har reageret ved at oversætte dele af overstående indlæg til svensk. Jeg er dybt beæret.

Jørgen said,
Wrote on December 26, 2008 @ 21:44
Wow, William, nu kommer Ragnhild snart og spiser dig.
PS! Noget helt andet er: How do you do it? Du har edermame været produktiv, siden du kom hjem. Er det al den meditation – eller var det vitterligt noget, du røg, da du fulgte the King Lizard’s fodspor ud i ørkenen?
bohemianrhapsody said,
Wrote on December 26, 2008 @ 22:18
@ Jørgen: M.h.t. al den røg. Jeg er faktisk straight edge på 11. år. Jeg har ikke rørt et rusmiddel siden februar 1998. Så dine bemærkninger svarer lidt til en ‘får du set nogle fede porno-film’-bemærkning på Gülay’s blog. Du skyder langt forbi.
Min produktivitet (you’ve ain’t seen nothing yet) skyldes mest at jeg ikke rigtigt har haft adgang til at gøre noget ved min blog de seneste 6-7 uger, så jeg har længere tids opsparede idéer som skal sættes ud i livet.
Ragnhild said,
Wrote on December 27, 2008 @ 12:20
“HVAD HAR DET SÅ MED TALIBAN AT GØRE?
I min Koran-blogging er jeg endnu ikke stødt på noget der retfærdiggør mord på skolepiger. Men Islam er baseret på en bog, hvor Gud angiveligt åbenbarer at mænd er mere værd end kvinder, mænd må være kvinder utro, mænd må slå på kvinder, mænd må eje kvinder, mænd må arve kvinder, og mænd må spærre kvinder inde på livstid. Kunne det tænkes at der var en sammenhæng mellem det kvindesyn og den kolde og afstumpede trussel mod pigernes skolegang?”
Du ved, jeg er uenig i ovenfor postulerede åbenbaringer. Sammenhæng mellem kvindesyn i Islam og Taliban? Nej.
“Eller et endnu mere afslørende spørgsmål: Er det overhovedet tænkeligt at der ikke er en sammenhæng mellem Koranens kvindesyn og truslerne mod pigernes skolegang? Er der nogen som seriøst vil argumentere for at det ikke har noget med Islam at gøre?”
Det ved du, jeg vil. Sammenhæng? Nej. I Islam opfordres man til at uddanne sig og generelt søge viden, både mænd og kvinder. Mord på skolepiger? Uacceptabelt i alle henseender. Talibans afskyeligheder skyldes formentlig en herlig kombination af gross uvidenhed, lokal ukultur og simpelt, menneskeligt magtbegær.
Knute said,
Wrote on December 27, 2008 @ 13:32
“Den som dyker med skallen ned i en ideologi/religion och helt och hållet låter sig omslutas av denna, som bygger upp mentala murar mot kritiskt tänkande, som gör anspråk på att ha funnit svaret på sådant som mycket, mycket klokare människor i alla tider grubblat över, den människan kan säkert mycket väl komma fram till en punkt där han helt konsekvent och tillsynes logiskt kan argumentera för att flickor som dem på bilden faktiskt måste dödas om de går i skolan.
Det kallas för övertygelseskada, och det är den värsta mentalsjukdom som hemsökt människan i alla tider.”
Kommentar af LP på den svenske blog http://canuteocean.blogspot.com/
Ragnhild said,
Wrote on December 27, 2008 @ 13:48
@ Knute
“Islam är baserad på en bok, i vilken Allah uttryckligen uppenbarar att män är mer värda än kvinnor, män får vara otrogna mot kvinnor, män får slå på kvinnor, män får äga kvinnor, män får ärva kvinnor, och män får spärra in kvinnor på livstid. Kunde det tänkas att det fanns ett sammanhang mellan denna kvinnosyn och det kalla och avtrubbade hotet mot flickornas skolgång?”
Bare en lille korrektion:
Bohemianrhapsody skriver ANGIVELIGT
Ikke udtrykkeligt/uttryckligen
Knute said,
Wrote on December 27, 2008 @ 14:36
Angiveligt = angett, påstått, åberopat, försäkrat. På engelsk = allegedly
Jeg ska pröve at finde en bedre oversättelse. Tack för påpekandet!
Mvh Knute
bohemianrhapsody said,
Wrote on December 27, 2008 @ 16:03
@ Ragnhild, du skriver: I Islam opfordres man til at uddanne sig og generelt søge viden, både mænd og kvinder. Mord på skolepiger? Uacceptabelt i alle henseender.
WJ: Som jeg skriver i indlægget: I min Koran-blogging er jeg endnu ikke stødt på noget der retfærdiggør mord på skolepiger.
Til genæld er jeg stødt på masser af eksempler på at man ikke regner kvinder for noget, og de ikke må være genstridige. Det gør afstanden til mord på skolepiger meget kortere. Når Koranen er med til at afkorte afstanden, så er der en sammenhæng mellem Islam og mord på skolepiger.
Ragnhild: Bare en lille korrektion:
Bohemianrhapsody skriver ANGIVELIGT
Ikke udtrykkeligt/uttryckligen
WJ: Åbenbaringen i Koranen er udtrykkeligt ‘män är mer värda än kvinnor, män får vara otrogna mot kvinnor, män får slå på kvinnor, män får äga kvinnor, män får ärva kvinnor, och män får spärra in kvinnor på livstid.’ Angiveligt henviser til at Koranen angiver at være en åbenbaring fra Gud. Budskabet er udtrykkeligt, afsenderen er angivelig.
@ Knute: Hvorfor oversætter du Gud til Allah? Allah er et arabisk ord, som svarer til det skandinviske Gud. Det kan godt være, at Islams Gud ikke er den gud som du kalder Gud, men nevertheless… Koranen omtaler Gud, ikke Allah.
Knute said,
Wrote on December 27, 2008 @ 16:34
Helt rigtig, Islams Gud er ikke den gud jeg kalder Gud. Men siden det er din tekst skal jeg ikke väre vrang! Jeg ändrer.
Mvh Knute
Knud Larsen said,
Wrote on December 27, 2008 @ 17:01
@ Ragnhild
I Islam opfordres man til at uddanne sig og generelt søge viden, både mænd og kvinder. Mord på skolepiger? Uacceptabelt i alle henseender.
.- – .-
Man opfordres til at søge viden OM ISLAM, bestemt ikke generelt til at søge viden. Kritisk tænkning er IKKE accepteret inden for islam, og heller ikke dem man kaldte “rationalister” var rationelle i vestlig forstand.
Mord er jo ikke uacceptabelt for Profeten, – der som bekendt myrdede flere kritiske kvinder, – for ikke at tale om de mange mænd som blev snigmyrdet til hans store tilfredshed, – læs “Sirat Rasul Allah”.
Jørgen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 10:50
Hov, hvad er der blevet af NBPPs kommentar? Jeg skulle lige til at svare på den.
Knud Larsen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 11:40
@ Jørgen
Så den ikke, – kan du ikke svare alligevel, så kan hun gentage bagefter
Man bliver jo nysgerrig.
bohemianrhapsody said,
Wrote on December 28, 2008 @ 13:20
@ Jørgen: NBPP bad om at få den slettet. Den var af mere privat natur.
Jørgen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 14:21
@ William
OK
@ Knud
Det var bare noget om [come on, hun bad mig om at slette hendes indlæg af privat karakter, så er der ingen grund til at gentage hoved-essensen], Knud. Jeg sender hende nok en mail (hvis jeg kan finde hendes adresse).
Knud Larsen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 15:06
@ Jørgen
OK, så må jeg dø med min uvidenhed
Men så bestilte jeg nogle flere bøger fra Amazon, for at kompensere, – de fupper mig til at handle.
Jeg er ikke engang næsten kommet igang med “The Shia Revival” – den ser ellers interessant ud, – fandt den lige under nogle aviser, bøger og magasiner på bordet
MEN det kan jo ikke kompensere for NBPPs sikkert vise ord.
bohemianrhapsody said,
Wrote on December 28, 2008 @ 15:16
@ Knud: Du har ikke tillid til dine evner ud i selve skriveriet, men mere tillid til mine skrive-evner. Du har til gengæld en masse viden, som jeg aldrig kommer i nærheden af at have. Hvad siger du til et lille eksperiment: Du skriver et indlæg om et emne, som du bilder dig ind burde have almen interesse. Jeg omformulerer det, får godkendt med dig, og så offentliggør vi det her. Hvis det er sjovt og udbytterigt har vi et samarbejde. Hvis det er røvsygt så har vi et enkelt forfejlet eksperiment før vi begge går videre med vores respektive liv.
Du bliver nød til at begynde at dele din viden med menneskeheden før nogen åbner kraniet på dig, fordi de tror at de kun kan få din viden i systematisk form ved at spise din hjernemasse.
Det er sidste gang jeg plager dig om at begynde bloggeriet, så overvej om du vil slå til.
Jørgen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 15:24
Go for it, Knud!
Jørgen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 15:25
@ William
My bad. Jeg er en indiskret satan. Sorry.
Knud Larsen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 17:50
@ William
Det vil jeg bestemt overveje, OG sikkert også handle på. Lige nu er jeg gudhjælpemig igen blevet ramt af virus’er og sidder med halstørklæde og hue, ved ikke om jeg har ‘flue number two’ i morgen, – det er år siden jeg ellers har huset sådanne smådyr i kroppen.
Men det betyder at min hjerne arbejder endnu svagere end den plejer, – den duer åbenbart kun til at lade sig lokke af Amazon. Blev lige IGEN overrasket over hvad de kan banke beløbet op på med først p&p og SÅ moms. Men pundet er jo lavt, så det må jeg fokusere på.
Jeg får noget om Wahhabismen – som ser interessant ud, og Qutbs “Milestones” – som jeg vist kunne læse på Nettet, men den er nede 30 kr, OG den du anbefalede af Ed Hussain “En islamist” – og så
“Islamic Imperialism: A History”.
Brother Tariq var vist temmelig billig, dén kan virkelig anbefales, jeg har sat æselører ved næsten alle sider OG gule mærkninger.
bohemianrhapsody said,
Wrote on December 28, 2008 @ 17:59
Er Milestones den hvor Qutb fortæller om sin store Amerika-rejse? I den skulle han vist være inde og se wrestling på et tidspunkt, hvilket selvfølgelig ville være kult at læse om.
Knud Larsen said,
Wrote on December 28, 2008 @ 19:54
@ bohemianrhapsody
Den er skrevet efter hans rejse, og har vist en del fra rejsen,- jeg vil berette hvis der er noget om wrestling.
Jeg mener iøvrigt at have set bogen på en muslimsk studenterside i UK, men det ER jo nemmere med en lille bog, især når den er så billig.
Det er jo en central bog for Det Muslimske Broderskab.
NBPP said,
Wrote on December 29, 2008 @ 13:04
@William
“[come on, hun bad mig om at slette hendes indlæg af privat karakter, så er der ingen grund til at gentage hoved-essensen]”
tak
man skulle næsten tro at han gjorde det med vilje
Jørgen said,
Wrote on December 29, 2008 @ 14:34
@ NBPP
Med vilje? Moi?
NBPP said,
Wrote on December 29, 2008 @ 14:55
ja dig
Jørgen said,
Wrote on December 29, 2008 @ 15:45
Det var ikke med vilje – det var med vanilje (fnis-grynt!)
Anyway, tjek din mail.
Knud Larsen said,
Wrote on December 29, 2008 @ 15:45
@ Jørgen og NBPP
Man bliver nysgerrig, – jeg udlover en sodavandsis til sommer til den der sladrer på min email-adresse.
Anyway, i relation til mine nye indhandlede bøger fra Amazon, så ser jeg lige at de sender “Milestones” for sig selv nogle timer efter de andre bøger, så kan jeg få lov at betale to gange fragt, herligt.
OG, jeg ser at jeg også har bestilt “The Roots of Radical Islam” – gad vide om der er noget nyt i den. Tænk hvis man kunne huske halvdelen af det man har læst.
Sjovt at læse om sufisme i Pakistan, i den nyeste The Economist, DE ved hvordan islam burde håndteres, musik og dans, kvinder og hash, det er næsten som på Rumis tid. De har også kønsskiftede mænd, så der er noget for enhver smag,- og Allah sidder på sin trone og smiler.
Muslimer KAN jo godt, de skal bare søge viden de rigtige steder.
Nafeesa said,
Wrote on May 2, 2009 @ 14:37
Mashallah vores islam er fred og vi elsker den, jer som har noed imod den jeg ved og kan sige fra mit indre at i ville får at se til dommedage (: LÆS VORES SMUKKE KORAN RIGITGT FØR I UTALER JER I ER BLINDE SATANS MENNESKER ! SMÅ UNGER DER IKKE HAR LÆRT RESPEKT FOR ANDRES RELGIONER , JEG RESPEKTERE ALLE RELGIONER FOR ALLAH TAALLA HAR SAGT RESPEKTERE ANDRES MASHALLAH VORES ISLAM ER DEN RETTE MÅSKE HAR DU IKKE LÆS DEN MED ÅBNE ØJNE HAIWAN , I ER SÅ BLINDE KAFIR ! DET HELE STÅR I KORANEN HELE VERDEN GÅR IMOD MUSLIMER OG DEN DAG VIL DOMMEDAGEN VÆRE NÆR I ER SÅ BLINDE WALLAH SÅ BLINDE I ER , I BURDE AT SKAMME JER , MASHALLAH JEG ER FØDT I EN MUSLIMSK FAMILIE OG WALLAHI JG ER GLAD JEG ER LYKKELIG , HØR ; ISLAM=FRED , OG I PAKISTAN ER ALLE KVINDER UDE I SNAKKER FOR MEGET SMÅ SAMFULD HAIWAN I VED IK EN TING OM NOGET I HAR INGEN VIDEN , MÅ ALLAH VISE JER , OG TRO MIG DEN DAG KOMMR VOR I BLI R STRAFFET ! TS
Nafeesa said,
Wrote on May 2, 2009 @ 14:41
Knute said,
Wrote on December 27, 2008 @ 16:34
Helt rigtig, Islams Gud er ikke den gud jeg kalder Gud. Men siden det er din tekst skal jeg ikke väre vrang! Jeg ändrer.
Mvh Knute
- hvem er duh og sige at ISLAMS GUD IK ER DEN GUD DU KALDER GUD , ?! TAG JER LI SAMM MAIN , WALLAH I ALL ER UDE EFTER ISLAM HVEM SIGER KVINDER ER NEDTRYKTE HVEM SIGER DITTEN OG DATTEN !? KOM MED DET FORAN OS I BLINDE IK ANDET END BLINDE MENNESKER
bohemianrhapsody said,
Wrote on May 2, 2009 @ 16:41
Hej Nafeesa!
Du er altid velkommen til at kommentere her på bloggen. Uenighed gør stærk. Jeg har begået et svar til dig her.
Vær lykkelig!
William
AagePK said,
Wrote on May 2, 2009 @ 18:16
Kære Nafeesa,
Du får jo nok den samme,store oplevelse som de kristne, den dag du møder din gud og opdager, at hun er sort.
Men derudover får du, i modsætning til de kristne, det chok, at jomfruerne, ” de små brune”, er fra Eritrea og syet sammen forneden.
Med hilsen
Al Sayed Assalid Ibn el Molouk
kirsten said,
Wrote on May 2, 2009 @ 19:06
Altså helt ærligt børnlille. Nogle af jer er nogen sjove fisk. Humoren synes at være vigtigere end emnerne.
Forfriskende!
Vi kan jo ikke ændre meget eller bebrejde en mand med eet ben, at han halter.
Hvad jeg gerne vil vide er: Kan en rettroende muslim død af svineinfluenza komme i paradiset?
Knud Larsen said,
Wrote on May 2, 2009 @ 20:55
@ AagePK
Hvorfor går du ud fra hun er interesseret i jomfruer, har hun sagt noget om at hun er lesbisk
Knud Larsen said,
Wrote on May 2, 2009 @ 21:07
@ Kirsten
Nu har jeg studeret alle mine lovbøger, – dog ikke hovedbogen fra shiaerne.
Jeg nåede til at man må kunne bruge en analogi “qiyas” fra en af de autoriserede haditter. Profeten siger at hvis en flue lander i dit bæger, så skal du bare dyppe den helt ned, for på den ene vinge sidder sygdommen, og på den anden, kuren. Bemærk at han allerede DA vidste at vi senere ville blive ramt af flu!
Hvis den døde kan nå at dyppe grisen i sin suppe, så må vejen til Paradis formodentlig være åben.
Hvis vi kun tænker på selve virus’en, så gælder det så nok om at få fat i dens vingeben. Hvordan man gør det, MÅ der stå noget om i en hadit, så jeg forsker videre.
Iøvrigt har man sikkert ikke set sig godt nok om for en kur mod flu’en – profeten har udtrykkelig sagt at der kun er EN sygdom som ikke kan helbredes, og det er alderdom, den fører altid til døden.
Og dér må jeg jo give manden ret, selv en profet kan ramme et guldkorn.
kirsten said,
Wrote on May 2, 2009 @ 21:42
Ja ja. Jeg hørte også engang sige at en radikal høne kan finde et guldkorn. Fundet er ikke offentliggjort endnu.
Knud Larsen said,
Wrote on May 2, 2009 @ 22:13
@ Kirsten
Nej, sådan noget holder de tæt til kroppen.
AagePK said,
Wrote on May 2, 2009 @ 22:43
Nejnejnej, det hedder:” En radikal høne kan og gjøre i nælderne.”
Om hun er lesbisk har jeg ikke kunnet spore, men det er nok muligt, siden hun er kommet på det med de afrikanske jomfruer.
kirsten said,
Wrote on May 2, 2009 @ 23:26
Til Knud. Så er det vel det man kalder kropduer.??
Stort set samme race.
AagePK said,
Wrote on May 3, 2009 @ 21:38
Ved nærmere eftertanke, Knud, kunne det se ud, som du mente , om Nafeesa var lesbisk, og ikke Allah, som jeg først opfattede det. Og der må jeg indrømme, at det ikke var gået op for mig, at Naffeesa måske kunne være en kvinde. Det er jo ikke til at se i den belysning, og så med burkha på. Desuden er hendes sprog ret så maskulint, som jeg ikke har hørt siden i 7. klasse i Vollsmose.
starry said,
Wrote on May 4, 2009 @ 11:04
Nafeesa, det passer nu ikke helt, når du siger, at Islam betyder fred. Islam, ordet, betyder på arabisk, engelsk, dansk, urdu osv. underkastelse. Måske vil det være en ide, om du selv læste din Koran før du kritiserer andre som netop har læst Koranen?
Det næste med at der er tale om små samfund i Pakistan, viser kun at du enten er fuldstændigt lykkelig uviden om de faktisk forhold i Pakistan, Afganistan osv. eller også forsøger du bare at dække over det med det sædvanlige (men ubruglige) “det er kun få samfund/få folk”.
Kvindeundertrykkelsen lever i bedste velgående i Pakistan. Måske skulle du kontakte humanitære og menneskrettigheds organisationerne i Pakistan og spørge dem, hvordan det går. Det er i hvert fald bedre en pressen (som ikke har ytringsfrihed og er let købte af myndighederne, politiet, dommerne osv) og regeringen som fortsat dyrker bevidst benægtelse og glorificerer korruption.
Spørg du manden på gaden, som bøjer sit hoved i skam når hans datter kastes fra en varevogn efter at været indespærret og gruppevoldtaget i længere tid af nogle fremmede fyre som har lyst til lidt sex. Ved du hvad det betyder for hendes liv og hendes familie? Bare det at være væk hjemmefra en nat? Hendes “skyld”? Tja hun var kvinde uden rettigheder.
Spørg du de piger som voldtages som gengældelse mellem familier eller rivaliserende familier eller kristne piger som kidnappes og voldtages for derefter at blive tvangskonverteret til Islam og tvangsgift, mens myndighederne nægter at gøre noget ved det.
Spørg du kvinderne som chikaneres på vej til, på vej fra og på arbejdet, skolen, osv.
Spørg du de myndighederne hvorfor deres lov er så kvindefjendske og hvorfor de svækker kvindernes retssikkerhed og hvorfor det er så svært at pånå skilsmisse mens manden bare kan sige det 3 gange for at slippe af med konen.
Spørg de kvinder som lever i daglig vold, og der bliver nogle gange endda sat ild til dem, hvis de ikke henter mere medgift (penge) hjemmefra eller føder drengebørn eller bare er uønsket.
Jeg er sgu da komplet ligeglad med om det er 2 eller 2 millioner. Det er stadig for mange i min optik. Der er lang vej for kvinder i afganistan og Pakistan. Husk skolepiger angribes med syre og den nye ægteskabslov i Afganistan, som legaliserer ægteskabelig voldtægt og svækkelse af kvindens rettigheder f.eks. skilsmisse m.v.
Så det du siger passer ikke når man ser på hvad der rent faktisk foregår. Det er måske også alt sammen Israels, USA’s, Vestens, zionisterns, vestlige mediers propagandas, islamofobiens, racisterns skyld? Yeah right.
Din retorik omkring danskere som “kafir” siger alt om hvor snævertsynet du egentlig er. Islam siger da ikke at må gå rundt og kalde folk for alle mulige navne. Hvordan vil du havde det hvis folk talte sådan til dig. Ja så vil der ikke gå 2 sekunder før du råber racist!. Det er ret dobbeltmoralsk, må man konstatere.
Du mangler indsigt og du udviser heller ikke respekt.
Vågn op. Erkend det ER problemer. Det kan godt være du har det godt, men du bor også i Danmark. Nemt.
Så gider du lige.
kirsten said,
Wrote on May 4, 2009 @ 13:02
Starry, Jeg giver dig fuldstændig ret.
Nafeesa
Er du ikke klar over, at vi kæmper for DINE og dine døtres rettigheder. Mange piger i det fanatiske religiøse rum, bliver indoktrineret, så de mener ligesom dig.
Ved du, at vore sønner risikerer livet i Aghanistan for at sikre JER frihed til at være selvstændige, selvbestemmende individer og til at vise sig offentlig uden nedværdigende undertrykkende sundhedsskadelige gevandter.
Synes du, det er iorden, at kristne skolepiger bliver slået ihjel på grund af deres tro?
Finder du det det rigtigt, at pigers skolegang skal sikres af militær?
En libanesisk kvinde er i De Arabiske Emirater dømt for at mistet sit ufødte barn i trafikulykke. Er det iorden med dig?
EU har bestemt, at smågrise ikke må kastreres uden bedøvelse. Det kostede kun to år, at gøre det samme med et par småpiger og på den måde ødelægge deres liv. Dette sker stadig mange steder uden bedøvelse. Er det rigtigt?
Det er faktisk de kristne i hele verden, der bliver forfulgt,hånet og nægtet ytringsfrihed selv i egne lande. Du kan jo bare læse rundt om på bloggene. For eks. om “Den Ægyptiske svinestreg”
Hvis nogen ville tage min frihed, ville jeg kæmpe med alle midler. Hvis de havde ret til det, ville jeg slå mig ihjel for ikke at videregive en sådan arv.
Du ville nok ikke have det så godt i oprindelseslandet som her. Har du modet til at være fri?
Sig ikke, du ikke har leget med tanken.
Faktisk ved jeg ikke, hvorfor vi kæmper DIN kamp. Det burde du kunne gøre selv, hvis du er så fri og tryg.
Et liv uden støttekorset og lænke.
Jeg kender muslimer, der ærer deres kvinder og betragter dem som ligeværdige.
kirsten said,
Wrote on May 4, 2009 @ 13:05
Ps. I kan forhåbentlig forstå, hvad jeg mener trods talrige tastefejl. Det var noget med mit temperament.
Ulla Lauridsen said,
Wrote on May 11, 2009 @ 14:45
A propos:
http://www.berlingske.dk/article/20090511/diverse/90511124/
Det kan ikke betegnes som andet end sygt i hovedet. Og jeg er ellers meget imod at affærdige terrorister og fanatikere som ’syge’, fordi det står i vejen for den ægte forståelse, der er nødvendig.